Goed Gesprek: Joyce Pafort, Director Operations Antwerpen-Limburg

Maatwerk leveren, flexibel zijn: Director Operations Joyce zorgt ervoor dat Tempo-Team inspeelt op wat bedrijven nodig hebben. Het beste uit mensen halen, dat is ook haar ambitie. Want de 'H' in HR, daar draait het allemaal om.

 

Joyce, je bent sinds begin 2016 aan de slag als Director Operations voor Tempo-Team, maar je bent geen onbekende voor Randstad Group.

 

“Klopt, ik werk al 24 jaar voor Randstad Group. Ik ben in Nederland begonnen bij Randstad en heb in België gewerkt voor Interlabor, dat nadien Randstad werd. Ik begon als consultant, groeide door tot office manager en werd daarna regio-verantwoordelijke voor Brussel.”

Er was altijd wel een opportuniteit op het juiste moment. Zo stapte ik later over naar een staffunctie op het hoofdkantoor van Randstad Group. Daar had ik als HR Director een dubbele rol: ik was verantwoordelijk voor alle centrale HR-processen en voor de operationele HR op het hoofdkantoor.”

En nu terug naar de business. Wat is je rol als Director Operations?

“Aan de ene kant ben ik in de markt aanwezig om opportuniteiten te detecteren en er ervoor te zorgen dat we het juiste aanbod hebben voor de bedrijven die op zoek zijn naar een HR-partner. Aan de andere kant ben ik er verantwoordelijk voor dat het goed loopt in onze lokale Tempo-Team kantoren. Dat onze mensen de juiste kennis hebben om de juiste dingen te doen.”

Dat onze mensen de juiste kennis hebben om de juiste dingen te doen, daar zorg ik mee voor

Kan jij een typische werkdag beschrijven?

“Nee, eigenlijk niet (glimlacht). Elke dag is anders. Veel op het terrein werken, dat is wel een constante: klanten ontmoeten, naar kantoren gaan en met de teams van Business Managers en Directors Operations samenzitten om de koers te bepalen.”

Ik bezoek klanten om te weten wat er in de markt beweegt en vertaal die behoeften naar onze lokale vestigingen. Samen met de lokale teams bekijken we: hoe spelen we in op wat er leeft? Welke keuzes maken we voor de komende tijd? Met het team van andere Directors Operations overleg ik over de keuzes die we maken op langere termijn.”

Wat beweegt er in de markt? Welke noden van bedrijven merk jij vandaag op?

“Je hoort momenteel natuurlijk veel spreken over digitalisering, maar het gaat veel verder dan dat. Hoe kunnen we efficiënter werken, meer realiseren met minder om onze concurrentiële positie te behouden? Dat is een terugkerende vraag. Bedrijven willen hun kosten onder controle houden. Dat zien we bij onze klanten, onze leveranciers en onszelf. Gelukkig stellen veel bedrijven zich ook de vraag: hoe leiden wij onze mensen fit door deze veranderende wereld?”

Efficiënter werken, dat houdt veel bedrijven bezig

Hoe kan Tempo-Team hen daarbij helpen?

“Als HR-partner moet je ervoor zorgen dat je je eigen processen standaardiseert en tegelijkertijd zoveel mogelijk maatwerk biedt. Productiebedrijven die heel veel uitzendkrachten tegelijk nodig hebben, verwachten van ons dat wij heel snel kunnen inspelen op hun nood aan flexibiliteit. We werken met een poolsysteem en hebben tools waarmee we heel snel de juiste mensen kunnen leveren. Die tools maken wij echt op maat van het bedrijf.”

Wij hebben tools op maat van het bedrijf waarmee wij heel snel de juiste mensen kunnen leveren

Flexibel zijn, schuilt daarin de grote kracht van Tempo-Team?

“Wij zijn klein genoeg om de markt heel sterk lokaal te benaderen. We staan dicht bij onze klanten. Tegelijkertijd maken we deel uit van de grotere Randstad Group. Dat brengt heel wat professionaliteit met zich mee: wij kunnen de efficiënte systemen en tools waar de markt om vraagt, snel en gemakkelijk ontwikkelen. En die kunnen het verschil maken voor klanten.”

“Onze lokale teams zijn heel ervaren en hebben een grote marktkennis. Ik merk ook een grote betrokkenheid: mensen zijn trots om voor Tempo-Team te werken en ze willen het beste uit zichzelf halen.”

Onze lokale teams zijn heel ervaren en hebben een grote marktkennis

De juiste uitzendkrachten leveren, dat is niet genoeg. Bedrijven vinden de ‘fit’ ook belangrijk, de mate waarin die uitzendkrachten binnen het bedrijf passen.

“Voor we beginnen samen te werken met een bedrijf, willen we er zo veel mogelijk over te weten komen. We dringen erop aan dat we niet alleen met HR of aankoop een gesprek hebben, maar ook met de verantwoordelijken van de verschillende afdelingen. In een productiebedrijf willen we bijvoorbeeld de productieverantwoordelijke ontmoeten. Zo krijgen we een zicht op wat hij of zij belangrijk vindt. Uiteraard bezoeken we sites en gaan we na hoe processen in hun werk gaan.”

Wat vind je het leukste aan je job?

“Dat ik continu met andere dingen bezig kan zijn. En dat ik interessante gesprekken voer met bedrijven en heel veel van hen kan leren. Daarbij stel ik vast dat we in grote lijnen met dezelfde dingen bezig zijn. Verder hou ik ervan om mijn teams te begeleiden met de bedoeling dat ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Mijn aanpak? Ik stel heel veel vragen: Wat houdt je bezig? Wat doe je graag? Wat vind je moeilijk? Openstaan voor ieders eigenheid, dat vind ik belangrijk.”

Het menselijke mag zeker niet vergeten worden in HR…

“Precies. Dat is vandaag de grootste uitdaging. In die 24 jaar heb ik HR heel erg zien veranderen. We hebben het allemaal over efficiëntie, digitalisering, over de dingen beter doen en ons ontdoen van ballast. Maar we moeten het mensgerichte bewaren en bewaken. Omdat er nu meer druk is, speelt dat meer dan vroeger. Mensen krijgen het gevoel: we moeten meer doen met minder. Vanuit HR moeten we erover waken dat mensen niet onder die druk bezwijken.”

Wat is de grootste uitdaging in jouw job?

“Alles is voortdurend in beweging: markt, mensen, wetgeving… Het zou zo gemakkelijk zijn om helemaal mee te gaan in die flow, om geleefd te worden. Daarom vind ik het belangrijk om mij elke dag deze vragen te stellen: wat wil ik vandaag zeker doen? Wat is het belangrijkste hierin? Mijn uitdaging is om het evenwicht te blijven vinden tussen wat operationeel en wat strategisch, op langere termijn, nodig is. Dat evenwicht bewaren, brengt druk met zich mee, maar ik probeer mij er niet door te laten afleiden.”

Het evenwicht bewaren tussen het operationele en strategische, dat is mijn uitdaging

“Dat ik zoveel op de baan ben, is ook een uitdaging. Hoe ga ik dat aanpakken om niet de hele dag in de auto te zitten? In het begin van het jaar moest ik echt zoeken naar een evenwicht. Dat heb ik nu gevonden. Ik probeer heel vroeg te vertrekken, bezoeken te clusteren en één of twee dagen per week vrij te houden om op het hoofdkantoor te werken.”

Een drukke job, veel op de baan: hoe laat jij stoom af?

Sporten is voor mij een noodzaak, zeker als je zoveel tijd in de auto doorbrengt. Ik ga fitnessen. Een kwestie van efficiëntie: ik kan het doen wanneer het mij uitkomt.”

“Het weekend besteed ik aan mijn gezin. Mijn pubers hebben hun eigen bezigheden. Daarom kan ik er zo van genieten om lekker te koken en gezellig samen te eten.”

Blijf je geconnecteerd met het werk?

“Dat hangt van de periode af. Hangen er grote commerciële dossiers in de lucht, dan blijf ik graag verbonden en op de hoogte. Maar anders probeer ik in het weekend en tijdens de vakanties het werk wel los te laten. Evident is het alleszins niet.”

Wat is jouw motto?

“Het komt van Anaïs Nin: We zien de dingen niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn. Ik heb een heel parcours afgelegd en ook moeilijkere periodes in het bedrijf gekend. Als het moeilijk loopt − bij een reorganisatie of integratieprocessen, bijvoorbeeld − is dat omdat mensen onmiddellijk met hun oordeel klaarstaan. Het is voor ons allemaal een uitdaging om dat niet te doen. In samenwerkingen of bij een klacht van een bedrijf maken we het onszelf een stuk gemakkelijker als we ons afvragen waarom mensen reageren zoals ze reageren. Probeer je in te leven en anderen te begrijpen.”

Download de LinkedIn gids deel 1

 

Lees meer:

Beter werken, Good Practices, Praktijk

De werkwereld digitaliseert. Maar nog niet alle werknemers zijn mee, terwijl werkgevers dat wel verwachten. Hoe dicht u de digitale kloof? Ann Van Nooten – Manager Support, Retail & ICT bij VDA...

Beter werken, Good Practices, Praktijk

De werkwereld digitaliseert. Maar nog niet alle werknemers zijn mee, terwijl werkgevers dat wel verwachten. Hoe dicht u de digitale kloof? Ann Van Nooten – Manager Support, Retail & ICT bij VDA...
meer

Actualiteit, Beter werken, Praktijk

GDPR lijkt wel een sms-afkorting voor een vloekwoord. Dat is het natuurlijk niet, hoewel de kans bestaat dat elke ondernemer zal vloeken wanneer hij of zij GDPR in de praktijk moet brengen: de nieu...

Actualiteit, Beter werken, Praktijk

GDPR lijkt wel een sms-afkorting voor een vloekwoord. Dat is het natuurlijk niet, hoewel de kans bestaat dat elke ondernemer zal vloeken wanneer hij of zij GDPR in de praktijk moet brengen: de nieu...
meer

HR strategie, Inzichten en trends, Opinie

Als we evolueren naar medewerkers die een pak meer verantwoordelijkheid krijgen en zelfs zelfsturend draaien, is de kans groot dat ze buiten de lijntjes zullen kleuren en uw ‘framework’ in vraag zu...
meer