Hoe dicht u de digitale kloof op de werkvloer?

De werkwereld digitaliseert. Maar nog niet alle werknemers zijn mee, terwijl werkgevers dat wel verwachten. Hoe dicht u de digitale kloof? Ann Van Nooten – Manager Support, Retail & ICT bij VDAB – pleit voor aangepaste opleiding én rekrutering.

Digitalisering verandert jobinhoud

“Digitalisering heeft een impact op élk beroep.” Deze klare taal staaft Ann met voorbeelden. “De poetsvrouw krijgt haar opdrachten via haar iPad, de verkoper toont zijn online-aanbod op het winkelscherm, de bediende scrollt door CRM-systemen, …” Onze werkomgeving verandert dus – en daarmee ook de bijbehorende taken.

Tempo-Team onderzocht hoe we daarop reageren. Van de werknemers vindt 1 op 4 dat hij onvoldoende mee is met digitalisering. Terwijl 6 op 10 werkgevers zegt dat een gebrek aan digitale vaardigheden nefast kan zijn voor de loopbaanontwikkeling.

Het antwoord: opleidingen. “Digitale vaardigheden kun je aanleren, vrij gemakkelijk zelfs. Bij VDAB spelen we daarop in. Zo staan onze cursussen ‘Professionele schoonmaak­technieken’ stil bij de tablet, onze verkoopworkshops bij online shoppen en onze bediende­opleidingen bij softwaresystemen. Maar ook werkgévers moeten een onder­steunende rol spelen in de digitalisering.”

“Digitale vaardigheden kun je aanleren, vrij gemakkelijk zelfs”

Huidige werknemers digitaal opleiden

De helft van de werknemers vindt dat zijn werkgever te weinig opleidingen voorziet om digitale kennis aan te scherpen. “Investeren in opleidingen is in ieders voordeel, want het zorgt ervoor dat medewerkers duurzamer aan de slag blijven.”

“We merken dat veel werkgevers wel openstaan voor opleidingen, maar worstelen met de praktische vormgeving ervan. Nochtans hoeven die opleidingen vaak niet zó groots te zijn, want veel mensen zijn digitaler dan ze denken.”

“Ze hebben een smartphone, shoppen online… Een duwtje in de rug volstaat om vertrouwen te krijgen. Laat medewerkers digitale succesjes boeken, dan geloven ze in hun kunnen en stellen ze zich meer open voor digitalisering.”

Wat als een medewerker het digitale licht niet ziet of wil zien? “Stel samen een intern verandertraject op. Let wel: het is een illusie om te denken dat er straks nog jobs beschikbaar zijn zónder digitale component.”

“Het is een illusie om te denken dat er straks nog jobs beschikbaar zijn zónder digitale component”

Nieuwe krachten digitaal kneden

Huidige werknemers bijscholen dus. Maar wat met nieuwe krachten: alleen de ‘digitaal volmaakten’ aanwerven? “Nee, durf die witte raaf rekruteren waarin je veel potentieel ziet, maar die nog niet álle digitale competenties heeft.”

“Want ook hier: die kun je ontwikkelen met een opleidingstraject. Zo kneed je iemand volgens de behoeften van de job: het ideale recept om een duurzame loopbaan uit te bouwen. 

Het is belangrijker om bij aanwerving te kijken naar niet-aan te leren skills zoals creatief, sociaal en kritisch zijn.”

 

 

Lees meer:

Beter werken, Inzichten en trends, Praktijk

Generatie Y is onmogelijk veeleisend. Generatie X is tot alles bereid om carrière te maken. Babyboomers zijn conservatief. Of niet soms?

Beter werken, Inzichten en trends, Praktijk

Generatie Y is onmogelijk veeleisend. Generatie X is tot alles bereid om carrière te maken. Babyboomers zijn conservatief. Of niet soms?
meer

Good Practices, HR strategie

Een bedrijfscultuur ontwikkelen die boeit en bindt, ook in tijden van verandering en groei? Da’s goud waard in de War for Talent. Protime deed het en CEO Peter s’Jongers schreef er een boek over. H...

Good Practices, HR strategie

Een bedrijfscultuur ontwikkelen die boeit en bindt, ook in tijden van verandering en groei? Da’s goud waard in de War for Talent. Protime deed het en CEO Peter s’Jongers schreef er een boek over. H...
meer

Beter werken, Inzichten en trends, Praktijk

Werknemers én werkgevers vinden werken tot 67 niet haalbaar. Toch ontbreekt het vandaag aan actie. Wij reiken concrete verbeterpunten aan.
meer