Humor op het werk, da’s toch om te lachen. Of net niet? ;-)

Ken je deze al? Een HR-manager, een CEO en een recruiter hebben een gesprek over wat humor op de werkvloer net is en...

… ze zijn het er snel over eens dat het alvast niet rondlopen is met clownsneuzen of practical jokes uithalen. Komen ze toch nog eens overeen (grapje!).

Lachen is géén doel op zich, ook geen remedie. Wél een logisch gevolg van een cultuur die goed zit.

 

Humor en plezier laten beter werken

In tijden van corona is humor meer dan ooit belangrijk. Een bedrijfscultuur die mensgericht is en goed zit, zorgt voor minder stress én meer werkplezier. Wie plezier heeft in zijn of haar job, die lacht vaker. Dat gaat van ‘s ochtends met de glimlach naar het werk fietsen tot wel eens in ‘n deuk kunnen liggen met je collega’s.

Herkenbaar? (We hopen alvast van wel.)

Mensen die humor op het werk gebruiken, zijn productiever, hebben minder last van stress en voelen zich beter in hun vel.

Humor op het werk verlaagt ziekteverzuim en verhoogt productiviteit

Minder ziekteverzuim en een hogere productiviteit. Humor zet onze hersenen aan het werk en zorgt voor meer focus. Mensen met een positieve mindset zouden tot 31% productiever zijn, lezen we op hbr.org.

Sterker nog met humor kunnen we:

 

Collega’s zijn de sleutel

Uit ons RED Report 2020 blijkt dat 1 op 3 werknemers zijn of haar werkplezier een 8/10 geeft. Collega’s zijn daarbij enorm belangrijk. Of ze nu naast je zitten of in een online meeting. 53% zet ze mee in de top 5 van bepalend voor werkplezier.

Collega’s staan in de top 5 van bepalend voor werkplezier

Zo laat je humor werken

81% van de werknemers zegt dat een werkvloer met humor hen gelukkiger maakt. Hier alvast 5 momenten waarop lachen op zijn plaats is:

 

#1 Rekrutering

Bij NASA checken ze bij kandidaten ook of ze gevoel voor humor hebben. Straffer nog, humor wordt er beschouwd als een teken van intelligentie. Het zegt veel over persoonlijkheid en is een goede indicator van de match met je werksfeer en bedrijfscultuur.

 

#2 Kick-offs

Work hard, play hard. Geef je meeting eens een mysterieuze, gekke naam. Hoe ziet je eerste slide eruit? Laat teamleden een leuke avatar kiezen. Wat zou dat doen met hun engagement en hun creativiteit?

 

#3 Communicatie

Gemiddeld krijgen we 112 e-mailtjes per dag. Gebruik humor als stopping power om op te vallen én de aandacht vast te houden. Dat kan al in je subject line. Heb je een e-mail of magazine voor interne communicatie? Daar is zéker plaats voor luchtigere artikels en zelfrelativering.

 

#4 Teamdynamiek

Ongeveer 61% vindt het belangrijk om samen met collega’s te lunchen. Hét moment om uit te blazen en het te hebben over onderwerpen die jullie aan het lachen brengen en ontspannen. Loop eens samen een toertje door het park bijvoorbeeld, met de nodige afstand natuurlijk.

 

#5 Opleidingen en leermomenten

Kinderen nemen al spelend info op. Bij volwassenen heet dat gewoon ‘gamification’. Een droge vragenlijst kan een verrassende quiz worden. Een check na een presentatie wordt een Kahoot. Alternatieve manieren van opleiden en bijleren, weet je nog?

Lees meer:

Opinie

Je zou kunnen denken dat er vandaag een pak meer talent beschikbaar is op onze arbeidsmarkt. Toch zeker in sectoren die onder druk staan. Maar: de schaarste houdt aan. Eddy Annys, Managing Director...

Opinie

Je zou kunnen denken dat er vandaag een pak meer talent beschikbaar is op onze arbeidsmarkt. Toch zeker in sectoren die onder druk staan. Maar: de schaarste houdt aan. Eddy Annys, Managing Director...
meer

Beter werken, Praktijk

Dat bij burn-out een enorme maatschappelijke en menselijke kost komt kijken, staat vast. Plezier in werk stimuleren, en zo in balans blijven, is een belangrijke sleutel tot preventie van burn-out. ...

Beter werken, Praktijk

Dat bij burn-out een enorme maatschappelijke en menselijke kost komt kijken, staat vast. Plezier in werk stimuleren, en zo in balans blijven, is een belangrijke sleutel tot preventie van burn-out. ...
meer

Praktijk

Waarom muntthee en koekjes geen succesformule voor een inclusief beleid zijn.
meer