Onboarding voor kmo’s: de eerste stappen

U doet heel wat inspanningen om getalenteerde kandidaten aan te trekken. Dat talent aan boord halen en houden? Daarvoor is méér nodig dan een handtekening onder een contract. Onboarding maakt tegenwoordig deel uit van rekrutering en begint al vóór de eerste werkdag. Is dat haalbaar voor een kleinere organisatie?

Is onboarding wel nodig in een kleinere organisatie? Geldt niet: hoe kleiner de onderneming, hoe gemakkelijker je je als nieuwkomer inwerkt? Wij vroegen het aan Laetitia Sacré, Domain Specialist Employer Branding bij communicatiebureau BBC. “Zelfs met een klein budget kunnen kmo’s al aan onboarding doen.” 

Ja, je hebt goed gekozen

“Heb ik goed gekozen? Dat is de vraag die zowel schoolverlaters als ervaren kandidaten zich stellen nadat ze hun handtekening gezet hebben.

Zeker in tijden waarin er voor gegeerde profielen voldoende jobopportuniteiten zijn.”

“Het is dus zowel voor grote als kleine(re) bedrijven belangrijk om tijdens die periode van onzekerheid (na het tekenen, vóór de eerste werkdag) en ook later on the job het signaal te geven: ja, je hebt goed gekozen.

Als nieuwkomer moet je het gevoel krijgen: ik kom in een organisatie en job terecht die voldoen aan mijn verwachtingen. Uit cijfers blijkt dat een pak mensen binnen een maand al vertrekken omdat er een mismatch is tussen hun verwachtingen en de jobinvulling of de bedrijfscultuur.”

Het is belangrijk om al vóór de eerste werkdag het signaal te geven: ja, je hebt goed gekozen

Warme contactmomenten creëren en voldoende feedback inbouwen, daar komt onboarding op neer. Daardoor voelen nieuwkomers zich gewaardeerd. En waardering, voor je werk en als persoon, staat hoog op het verlanglijstje van jong en ervaren talent.

Het maakt dat ze zich betrokken en thuis voelen en straks ambassadeurs van hun bedrijf worden. Het warme gevoel dat je binnen de muren hebt, draag je extern uit. Andere bedrijven zullen je dan minder gemakkelijk kunnen wegkapen.”

Onboarding is een vorm van waardering, en dat staat hoog op het verlanglijstje van jong én ervaren talent.

Geen nevenproject van HR alleen

“Onboarding mag niet bij HR alleen gedropt worden. De hele organisatie moet het dragen. HR werkt het programma uit en betrekt van elke afdeling people managers om het in de praktijk te brengen.”

“Vaak zijn dat de coaches of mentoren die ook betrokken zijn bij het sollicitatiegesprek en die de nieuwkomer zullen begeleiden. In kmo’s kunnen dat directe collega’s zijn.”

“Organiseer vooraf een meeting met de peter/meter en de coach om duidelijke afspraken te maken. Iedereen moet goed weten wat van hem/haar verwacht wordt, zowel tijdens de pre- als de onboarding.”

Nieuwe mensen hebben ook in kmo’s nood aan een warm opvangnet om niet verloren te lopen.

Een onboarding traject opzetten, kan ook met uw HR-partner. 

Bekijk onze video waarin we samen met Refresco nieuwe collega’s voorbereiden.

Lees meer:

Opinie, Spread the RED

Evenwicht is goud waard. Maar dat is moeilijk te vinden én vast te houden. Het werkt voor iedereen anders. En het is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Opinie, Spread the RED

Evenwicht is goud waard. Maar dat is moeilijk te vinden én vast te houden. Het werkt voor iedereen anders. En het is een gedeelde verantwoordelijkheid.
meer

Beter werken, HR prioriteiten, Inzichten en trends, Spread the RED

Deze fase in de War for Talent legt ook andere pijnpunten bloot naast moeizame rekrutering. Want terwijl we focussen op instroom, staat onze achterdeur open.

Beter werken, HR prioriteiten, Inzichten en trends, Spread the RED

Deze fase in de War for Talent legt ook andere pijnpunten bloot naast moeizame rekrutering. Want terwijl we focussen op instroom, staat onze achterdeur open.
meer

Beter werken, Inzichten en trends, Praktijk

Dé HR uitdaging van 2019? De traditionele paden verlaten. Dit zijn de Nieuwe Werven volgens ons, van rekrutering tot welzijn. Onderbouwd met cijfers uit ons RED Report 2019.
meer