5 tips om je (thuis)werk op je werk te laten

Tijdens het avondeten een paar mails bekijken of na de afwas nog een Whatsappje versturen naar een collega? Het verschil tussen je werk en privéleven is soms zoek als je thuiswerkt. Hoe zorg je er dus voor dat je je werk op het werk laat, ook als je thuis werkt?

De balans tussen werk en privé? Een belangrijk criterium bij de keuze van een werkgever.

Uit ons RED Report - ons jaarlijkse onderzoek naar de werkervaringen van Belgische werknemers en werkgevers – blijkt dat 39% van de bevraagde werknemers de balans tussen werk en privé een belangrijk criterium vindt bij de keuze van een werkgever.

Wil je je werknemers niet zien vertrekken? Help hen dan in het vinden van een goede balans. Wij delen 5 handige tips!

 

1. Hoera voor het juiste evenwicht

Als je met flexibele werktijden werkt, moet je goed bepalen wanneer je aan het werk bent en wanneer niet. Probeer ook je werkuren af te stemmen op persoonlijke verplichtingen zoals de kinderen naar school brengen, naschoolse activiteiten of hobby’s. 

Als je niet werkt met vaste werkuren, bekijk je best hoeveel uren je nodig zal hebben om een evenwichtige planning te kunnen maken. 

 

2. Een job om van te dromen

Maak een duidelijke planning van wat er moet gebeuren en wanneer je het gaat doen. Maak gebruik van een notitieblok, een app voor taakbeheer, een projectbeheersysteem of een agenda. Het belangrijkste is dat je 's nachts niet wakker ligt om je to do-lijstje nog te overlopen.

 

3. Out of office niet vergeten?

Bepaal samen met je collega’s en leidinggevende je werktijden en communiceer die met je collega’s. Als werkgever kan je dit zeker aanmoedigen door bijvoorbeeld een out of office in te stellen na bepaalde uren. Zo bescherm je je werknemers tegen al te veel druk.

 

4. Een weekend is een weekend

Als je moet werken buiten de normale werkuren, zorg er dan voor dat je hiervoor genoeg tijd voor uittrekt. Probeer je ook aan die tijd te houden, want voor je het weet ben je de hele nacht of het hele weekend met het werk bezig. En vergeet zeker geen welverdiende pauze te nemen! 

Maar wat zijn de beste momenten voor een pauze? En hoe vul je die dan in? Wij delen 5 handige tips voor de ideale break!

 

5. De kleren maken de werknemer

Probeer zo veel mogelijk het ritme van een normale werkdag aan te houden. Laat die joggingbroek of pyjama links liggen en begin op tijd met je werkdag. Zo geraak je makkelijk in de juiste mindset. 

Zorgt er ook voor dat je tijdens je pauzes je werkplek verlaat en even afstand neemt. Maak ook duidelijk aan je kinderen dat ze je tijdens de werkuren niet mogen storen. Voor je het weet duiken ze op in je volgende videomeeting!

 

Lees meer:

Good Practices, HR strategie

Ja, de pandemie beïnvloedt rekrutering. Hoe pak je het slim aan − nu en straks? Professor Ralf Caers geeft je 3 tips om het juiste talent binnen te halen.

Good Practices, HR strategie

Ja, de pandemie beïnvloedt rekrutering. Hoe pak je het slim aan − nu en straks? Professor Ralf Caers geeft je 3 tips om het juiste talent binnen te halen.
meer

Beter werken

Dat de pandemie een effect heeft op de arbeidsmarkt, is een open deur intrappen. Maar laten we dat eens van dichterbij bekijken. Wat doet corona met werkgevers en werknemers? Met retentie en rekrut...

Beter werken

Dat de pandemie een effect heeft op de arbeidsmarkt, is een open deur intrappen. Maar laten we dat eens van dichterbij bekijken. Wat doet corona met werkgevers en werknemers? Met retentie en rekrut...
meer

Beter werken

Tijdens het avondeten een paar mails bekijken of na de afwas nog een Whatsappje versturen naar een collega? Het verschil tussen je werk en privéleven is soms zoek als je thuiswerkt. Hoe zorg je er ...
meer