Waarom de rebelse medewerker uw bedrijf vooruit helpt

Als we evolueren naar medewerkers die een pak meer verantwoordelijkheid krijgen en zelfs zelfsturend draaien, is de kans groot dat ze buiten de lijntjes zullen kleuren en uw ‘framework’ in vraag zullen stellen. Hoe gaat u om met ‘rebellen’, en sterker nog, hoe stimuleert u hen rebelser te werken? Want, wat blijkt, er werkt niets zo innoverend als vriendelijk tegendraadse collega’s.

Waar komt de angst voor rebellie vandaan?

Welzijn op het werk: u wordt ermee om de oren geslagen. Het is de sleutel om werknemers aan boord te halen en houden. Wat maakt hen gelukkig? Autonomie, empowerment, verantwoordelijkheid… Met een werk-privébalans die in evenwicht is.

De overheid doet alvast een inspanning om die wijzer in het midden te houden: met de wet Werkbaar Wendbaar Werk die nieuwe regels brengt over flexibiliteit en arbeidsduur.

Autonomie en flexibiliteit doen denken aan ‘vrijheid’. En hier houdt de werkgever zijn hart vast. Want is vrijheid geen vrijgeleide naar een al te losbandig werk-leven? Naar rebellie? The word is out. Snel terug inslikken om nooit meer uit te spreken?

Nee: Let your workers rebel pleit voor werknemers die buiten de lijntjes kleuren. Want rebelse medewerkers zijn productiever, betrokkener en innovatiever. Vanzelfsprekend vaart ook de werkgever daar wel bij.

Hoe rebellie op de werkvloer creëren?

Tips om rebellie in de hand te werken? Niet om de boel op stelten te zetten, wel om uw organisatie wendbaarder te maken. Noem het productieve rebellie, binnen de grenzen van het spelbord.

Durf standaardprocedures in vraag stellen

In uw organisatie doet u dingen, gewoon omdat u ze al járen zo doet. Stelt een medewerker dat in vraag? Wat een cadeau! Misschien heeft hij een sprankelend alternatief dat efficiënter is. Benadruk dat uw onderneming niet perfect is en dat u oor hebt naar opbouwende feedback.

Juich discussie toe

We zoeken van nature bevestiging. Maar waarom eens niet vragen naar tegenwerpingen? Misschien leiden die tot betere beslissingen. Start een vergadering met de mededeling: ‘laat van je horen als je niet akkoord gaat.’

Stel open vragen om extra – tegenstrijdige – meningen te horen. En bedank personen met een andere opinie uitdrukkelijk: zo geef je een krachtig signaal dat discussie zeer oké is.

Geef voldoende uitdagingen

Het ergste wat kan gebeuren? Dat medewerkers vastroesten in routine. Hoe meer uitdagingen, hoe groter hun engagement. Breng daarom variatie in hun taken, bijvoorbeeld via jobrotatie. Verras regelmatig met een onverwachte opdracht. En natuurlijk: garandeer ontwikkelingsmogelijkheden.

Iemand uit zijn comfortzone halen werpt vruchten af voor iedereen.

Hoe werknemers wat rebelser maken?

Misschien bent u te vinden voor rebellie. Maar zijn uw werknemers wel rebels? Vaak volgen zij de norm, omdat dat nu eenmaal de norm is. Ze vallen ten prooi aan sociale druk en voelen zich best gemakkelijk in hun comfortzone. Zo haalt u de rebel in de werknemer naar boven:

Laat iedereen zichzelf zijn

Doe medewerkers stilstaan bij hun authenticiteit, bijvoorbeeld tijdens de eerste werkweek en tijdens evaluaties. Laat ze vanuit hun eigen kracht een persoonlijke missie opstellen. Vertel medewerkers alleen wát moet gebeuren, niet hóe. Dan voelen ze zich comfortabeler om een taak uit te voeren.

Zet talenten optimaal in

Laat medewerkers hun talenten maximaal gebruiken. Maak hen bewust van hun sterktes door met pluimpjes te gooien. En geef hen een job die matcht met hun kunnen.

Verruim de blik van uw werknemers

Leer medewerkers denken vanuit verschillende invalshoeken. Bijvoorbeeld door hen stage te laten lopen op meerdere afdelingen: zo vatten ze het bredere plaatje.

Werf ook mensen aan met een verschillende achtergrond. Ongetwijfeld komen er dan innovatieve ideeën op uw pad. Tip: schotel kandidaten tijdens de sollicitatie één probleem voor en kijk hoeveel en welke oplossingen ze aanreiken.

Lees door: de rebel heeft vele gezichten

Lees meer:

Good Practices, Praktijk

Werken in logistiek is één. Logistieke diensten met duidelijke toegevoegde waarde aanbieden in Belux? Daar heb je de juiste mensen voor nodig

Good Practices, Praktijk

Werken in logistiek is één. Logistieke diensten met duidelijke toegevoegde waarde aanbieden in Belux? Daar heb je de juiste mensen voor nodig
meer

Beter werken, HR strategie, Praktijk

Wanneer we Bart bellen om te praten over interne mobiliteit bij Decathlon België, blijkt dat hij net zijn koffer - of is het rugzak? - van zolder heeft gehaald om in september als ware expat een ve...

Beter werken, HR strategie, Praktijk

Wanneer we Bart bellen om te praten over interne mobiliteit bij Decathlon België, blijkt dat hij net zijn koffer - of is het rugzak? - van zolder heeft gehaald om in september als ware expat een ve...
meer

Actualiteit, Beter werken, Praktijk

Er is geen ontkomen meer aan: de nieuwe Europese privacyverordening of zogenaamde GDPR (General Data Protection Regulation) is een feit. Dit heeft ook een grote impact op HR. Is voor u nog niet all...
meer