Offboarding: de kracht van de boemerang

Het is niet fijn om goede mensen te zien vertrekken. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zou u hen liefst meteen weer aan boord halen. Hoe laat u de deur op een kier staan? Met doordachte offboarding. Zo pakt u dat aan.

Bijna 1 op 2 werknemers overweegt van job te veranderen. Dat is de realiteit volgens ons RED Report 2019. Geen goed nieuws in een arbeidsmarkt waarin de juiste mensen vinden een hele uitdaging is.

U ziet uw goede mensen dus liever niet vertrekken. Als ze dat tóch doen, wilt u dat ze een goed gevoel aan uw bedrijf overhouden. Zo maakt u van hen ambassadeurs, kunnen zij u helpen met rekrutering en vinden ze misschien wel de weg terug .

Warm afscheid nemen van gewaardeerde vertrekkers is daarom zeker even belangrijk als nieuw talent warm verwelkomen. Het is een cruciale eerste stap in een offboarding-proces om talent ook na het vertrek aan u te binden.

Het exitgesprek: waardering en feedback

Dat alle praktische zaken voor het vertrek vlot en correct afgehandeld worden, is evident om als bedrijf een goede indruk na te laten. Maak daarnaast tijd voor een warm exitgesprek. In grote bedrijven neemt HR deze taak op zich. In kmo’s kan de bedrijfsleider of eventueel de direct leidinggevende het gesprek voeren.

Zo’n exitgesprek is hét moment om nog eens uw waardering voor de vertrekkende medewerker uit te spreken en om feedback over uw organisatie te krijgen. Vraag de vertrekker waarom hij/zij vertrekt, wat goed liep en wat minder.

Waarom vertrek je? Wat liep goed, wat minder?” Met die feedback stuurt u bij.

Met die feedback kunt u pijnpunten blootleggen en bijsturen. Misschien is stress een terugkerend probleem of matchen de verwachtingen vaker niet dan wel met de jobinhoud, leiderschapsstijl of bedrijfscultuur. Tijd om actie te ondernemen en uw retentiebeleid aan te scherpen, dan. Sluit positief af en wens de vertrekker veel succes.

Van supporter tot rekruteerder

Effectieve offboarding houdt niet op als talent uw bedrijf verlaat. Hoe zorgt u ervoor dat het voor u blijft supporteren? Het helpt om ex-medewerkers als alumni te zien, een online connectie met hen te onderhouden en eventueel een community uit te bouwen met netwerkactiviteiten.

Zo blijven talentvolle mensen op de hoogte van uw ambities, projecten en vacatures en kunnen ze hun (intussen verder uitgebouwde) kennis met u delen. Zo bekeken is offboarding een vorm van talentmanagement.  

Via offboarding blijven talentvolle professionals hun kennis met u delen. Zo wordt het een vorm van talentmanagement

Alumni kennen uw onderneming bovendien door en door en zijn dus goed geplaatst om nieuw talent aan te brengen. De stap van supporter naar rekruteerder is snel gezet.

Het boemerang-effect

Blijkt het gras aan de andere kant toch niet groener? Een uitgekiend offboarding-proces kan talent over de streep trekken om terug te keren naar uw bedrijf. Steve Jobs was één van de bekendste boomerang employees van Apple. En we weten allemaal waar dat het bedrijf gebracht heeft.

Ja hoor, contact houden loont. Via e-mail, een app of een sociaalnetwerksite. Een tip voor een persoonlijke touch? Track uw digitale kanalen met analytics.